Co to jest NFT?

NFT, czyli Non-Fungible Token, to rodzaj cyfrowego tokenu, w tłumaczeniu Token Niewymienny . Dla wielu osób zrozumienie tego terminu może być wyzwaniem. Postaram się więc w prosty sposób wyjaśnić, czym jest NFT i jakie korzyści może mieć dla fotografii.

Sam token jest zapisywany na blockchainie, co oznacza, że jego dane nie mogą zostać zmienione. Mówiąc krótko NFT to metadane (dane takie jak: Autor, data utworzenia, miejsce, opis w formie tekstu) zapisane na blockchainie, które odnoszą się do konkretnego zdjęcia. Sam obraz znajduje się albo w sieci IPFS albo gdziekolwiek indziej – na serwerze czy stronie www. NFT to nie tylko “obrazek”, może być to np. dokument pdf, do którego odnosi się link zapisany na blockchainie.

Tokeny niewymienne (NFT) to aktywa, które zostały wytworzone za pomocą blockchaina. Przypisane są im unikalne kody identyfikacyjne i metadane, które odróżniają je od innych tokenów. Tokenami mogą być kryptowaluty, ale te w odróżnieniu od NFT, są wymienialne.

NFT mają ogromny potencjał dla Fotografów. Przede wszystkim metadane zapisane na blockchainie wskazują konkretnego Autora i w przypadku kradzieży łatwo jest udowodnić, kto ma prawa autorskie. W przypadku sieci IPFS, zdjęcie zapisywane jest w rozproszonej sieci, którego kopie istnieją na wielu komputerach, co pozwala twierdzić, że takie zdjęcie pozostanie w tej sieci na zawsze i będzie do niego dostęp. Zdjęcie, które umieszczamy w mediach społecznościowych czy ogólnie w internecie jest narażone na różnego ataki, od kradzieży, aż po wykorzystanie przez silniki sztucznej inteligencji do tworzenia obrazków. To samo dotyczy wykupionego hostingu, gdzie trzymamy własną bazę zdjęć, po wygaśnięciu abonamentu strona przestaje istnieć.

NFT to też sprzedaż. Transakcje są widoczne na blockchainie i łatwo jest ustalić, kto jest Autorem, a kto obecnym właścicielem zdjęcia. Autor otrzymuje prowizję podczas każdej kolejnej sprzedaży.

Kolekcjonerzy zapłacili niegdyś miliony za te tokeny, podczas gdy inni ludzie uważają je za kompletnie bezwartościowe. To pewnego rodzaju fenomen, wielu wierzyło, iż NFT będzie bardzo dobrą inwestycją w przyszłość i włożone pieniądze zwrócą się z nawiązką. Niestety tokeny NFT są powiązane z kryptowalutami, ich wartość zależy od ich ceny. Trudno też oczekiwać, aby za każde stworzone NFT otrzymać milion dolarów. Niektórym się to jednak udało, a kupcy są w tej chwili stratni ogromne sumy pieniędzy. Wynika to z tego, że kupowali rzeczy bezwartościowe, których stworzenie nie wymaga żadnego wysiłku. Generalizuję, ale znam Fotografów, którzy poświęcili sporo czasu i pieniędzy na stworzenie pojedynczego obrazu, nie licząc lat pracy i nauki,

Zalety NFT:

  • tworzone na blockchainie, z czym związana jest wiarygodność, trudne do złamania szyfrowanie, pewność praw autorskich i możliwość ich weryfikacji.
  • możliwość udostępniania dużego pliku po zakupie w ramach technologii IPFS
  • możliwość sprzedaży i prowizja od kolejnej sprzedaży

Historia  NFT

Pierwsze NFT powstało w 2014 roku stworzone przez Kevina McCoya, jednakże popularność tokenów wzrastała dopiero od roku 2017. Główne czynniki, które odegrały kluczową rolę w zwiększeniu popularności NFT to pandemia COVID oraz sprzedaż dzieł sztuki o wysokiej wartości w postaci NFT.  Punktem zwrotnym jest też sprzedaż NFT za 69 milionów dolarów autorstwa Beeple. Beeple stał się również pierwszym twórcą cyfrowym, który nawiązał współpracę z dużym domem aukcyjnym w celu sprzedaży NFT.

Edward Snowden stworzył NFT “Stay Free” i sprzedał go za 5 milionów dolarów. Następnie CryptoPunks zostało sprzedane na aukcji około 11 milionów dolarów. Innym popularnym NFT sprzedanym w 2021 roku był “Right-click and Save As Guy” firmy XCopy, który osiągnął wartość 7 milionów dolarów. Sztuka cyfrowa i przedmioty kolekcjonerskie odegrały istotną rolę w napędzaniu popularności NFT w 2021 roku.

Do tego dochodzą nowe zastosowania NFT w metaświatach, takie jak Decentraland lub gry blockchain oparte na NFT – Axie Infinity.  Wiele renomowanych firm uruchomiło projekty NFT, aby dostosować się do technologii web3 i nowych trendów, np. Coca-Cola. Na dodatek inne popularne marki, takie jak Adidas, Nike, Gucci, Louis Vuitton i Hot Wheels, wykazały aktywne zainteresowanie tymi tokenami.

CryptoPunks to kolekcja  NFT opracowana przez Larva Labs. Znane NFT “Bored Ape Yacht Club” stały się jednym z najbardziej popularnych projektów NFT.   Wartość CryptoPunks jest zazwyczaj w setkach tysięcy dolarów, podczas gdy niektóre mogą być warte miliony. Oprócz kolekcjonerów, duże marki, takie jak Visa, wykazały zainteresowanie CryptoPunkami.

Do tworzenia NFT używam blockchaina Polygon, charakteryzujący się wszystkimi funkcjonalnościami, które oferuje jeden z największych blockchainów Ethereum, jednakże ma dużo mniejsze opłaty. W każdym przypadku tworzenie NFT wiąże się z opłatami za transakcje przeprowadzane na blockchainie.

Do produkcji NFT potrzebujemy:

  • portfel kryptowalut Metamask. Zakładamy konto i otrzymujemy unikalny adres, za pomocą którego możemy otrzymywać lub przelewać środki. Instalacja jako rozszerzenie do przeglądarki Chrome jest bardzo prosta. Należy zapisać sekretny klucz w postaci 12 słów w bezpiecznym miejscu, bo tylko ten klucz pomoże w odzyskaniu dostępu do konta czy pozwoli na zmianę hasła.
  • kryptowalutę Matic Polygon – przelewamy środki do portfela Metamask,
  • Fotografię w małej i dużej rozdzielczości.
  • Inteligentny kontrakt – kontrakt za pomocą którego tworzymy NFT. Marketplace tworzy inteligentny kontrakt dla każdego NFT (każdego zdjęcia)

Tworzenie NFT na każdym marketplace jest relatywnie proste, bo są tam gotowe smart kontrakty, które upraszczają cały proces. Istnieje też możliwość utworzenia własnego smart kontraktu. Jednakże przyjrzyjmy się całemu procesowi.

Wpisujemy wszystkie potrzebne dane, czyli tytuł zdjęcia, opis oraz wybieramy odpowiedni obraz. W tym przypadku nie publikujemy zdjęcia do sprzedaży, więc nie wstawiamy go na marketplace i nie dodajemy dużego pliku – mintujemy NFT. Dorzucamy 10 % prowizji jeśli ewentualnie później zdecydujemy się na sprzedaż.

Transakcja jest przeprowadzana przez portfel Metamask. Zostaje automatycznie stworzony nowy kontrakt i NFT.

 

Kontrakt jest wykorzystany do stworzenia NFT. W tym przypadku otrzymałem kontrakt o adresie:

0x09789Dcb26353b70172C30c2b1C2073b31015619

Mając ten adres mogę teraz sprawdzić, kto jest właścicielem NFT i gdzie konkretnie jest umiejscowiony obraz.

Adres wpisujemy w skanerze blockchaina Polygon

https://polygonscan.com/

 

Łatwo zauważyć, z którego portfela została przeprowadzona transakcja: rafalweb3.nft

Jest to moja domena blockchainowa, która zastępuje trudny do zapamiętania ciąg znaków adresu 0x00000…

Jest to obecny właściciel kontraktu.

Aby sprawdzić dane NFT należy wyszukać jego ID. Na każdym kontrakcie może zostać wytworzonych nieskończenie wiele NFT.  ID można znaleźć w Tocken tracker.

Teraz możemy przejść do kontraktu i sprawdzić NFT o numerze 0.

Ścieżka: Contract – Read Contract as Proxy – Token URL

i wpisujemy 0.

Otrzymujemy następujący link:

ipfs://QmcJpfcwGGNaEddAt4KXv1WnVhqLPEiguFfoFXCYT25siD/0

Ten link zawiera wszystkie dane zapisanego na blockchainie NFT. Ten link zapisany jest w rozproszonej sieci IPFS, której zwykle nie obsługują przeglądarki. Najprościej jest zainstalować dedykowaną przeglądarkę Brave, za pomocą której otworzymy link ipfs.

{"name":"Hanna_in_forest","description":"\"Fotograf\", \"Rafał Kowalkowski\"","image":"ipfs://QmdJ4nBTAyobc8yovKqyQVLdMjrnf5x5JNK4qMCm1wmnm5/010%20(2).jpg"}

To są dane naszego NFT, tytuł i opis, a także link do obrazu.

Article Blogs

At Modeltheme, we show only the best websites and portfolios built completely with passion, simplicity & creativity!
Video

Article Blogs

At Modeltheme, we show only the best websites and portfolios built completely with passion, simplicity & creativity!
Video
[contact-form-7 id="7148" title="Contact Form"]

Pozostaw komentarz